NICOLE AVRIL: Ja, Dora Maar

17,25 € 13,80 €

Kad su Nicole Avril upitali tko se danas još uopće sjeća Dore Maar, odgovorila je: "Ja, Dora mi se učinila ne samo tajanstvenom već i fascinatnom osobom. Žarko sam željela napisati ovaj roman, zaviriti u intimu jedinstvenog para ujedinjenog u ljubavi, seksualnosti i strasti za slikarstvom. Dora Maar nije nikada progovorila u toj vezi, nikad nije dala intervju, Zato ja sada progovaram umjesto nje. Ovaj je roman ispovijed. Ili možda izdaja? Nije važno. Željela sam oživjeti Doru Maar, uskrsnuti je, iščupati iz šutnje i zaborava". Roman cijenjene francuske spisateljce Nicole Avril govori o burnoj ljubavnoj vezi mlade, dvadesetosmogodišnje Dore Maar itada već planetarno slavnog, pedesetpetogodišnjeg Picassa. Nakon tihe smrti u jednoj pariškoj bolnici u ljeto 1997. u stanu Dore Maar pronađeno je ogromno bogatstvo, preko 130 raznih predmeta koje joj je darovao Picasso. Na aukciji koju su sljedeće godine pokrenuli Dorini nasljednici skupljeno je 213 milijuna franaka ili gotovo 35 milijuna eura. Dora Maar, iako je nakon raskida s Picassom živjela vrlo povučeno i skromno nikada nije prodala ni jedan predmet (10 ulja na platnu, brojni crteži, skulpture, knjige, oslikani nakit). Iako Picassom nije imala dijete niti se za njega ikada udala Dora je jedina od svih njegovih žena utjecala na njegov rad i svjetonazor. Nakon serije Dorinih portreta na kojima je Picasso pokazuje s nježnošću i optimizmom (Dora Maar na plaži, Dora se češlja, Usnula Dora, itd.), uslijedile su skice koje će pripremiti najvažniji portret iz tog razdoblja - Ženu koja plače. Kasnije će Picasso izjaviti kako ju je uvijek mogao zamisliti samo kao ženu koja plače.  Ali ne zato što bi ona bila nekakva plačljivica, naprotiv, Dorin plač bio je dio njenog temperamentnog i strastvenog značaja, ali i samog Picassovog osjećaja, njegove tuge za sestricom umrlom od difterije, za majkom, za Barcelonom i domovinom u koju se nije nikada vratio. Njegova domovina je bila domovina suza, ubijana Frankovom diktaturom. 1937. nakon pokolja u Guernici Picasso započinje svoju najslavniju sliku, “remek-djelo svih remek-djela”, Guernicu. Platno divovskih dimenzija ( 8mx3m) koje će iste godine izložiti na Pariškom salonu i koje će postati najslavnije političko likovno djelo 20.stoljeća. Mnogo je pokazatelja koji govore da Dora nije bila samo njegova ljubavnica i muza već ravnopravna partnerica koja je snažno utjecala na njegov antifašizam i naklonost komunističkoj partiji ali i bezrezervno podržavala i divila se njegovom stvralačkom daru i energiji. Ali kako je kasnije rekla “opasnost nikad ne spava i pojavljuje se u formi plisirane suknjice” – bila je to Francoise Gilot, dvadesetogodišnjakinja, nova Picassova ljubav. I umjesto da se s većinom Parižana veseli završetku rata Dora tuguje jer zna da je druga žena zauzela njeno mjesto, prvo na platnu, a odmah zatim i u ljubavi. Iako se još neko vrijeme viđaju njeni izljevi ljubomore postaju sve teži. Nakon bizarne scene u kinu policije je smješta u duševnu bolnicu Sv. Ana, gdje boravi duže vrijeme. Terapeut, ali i prijetelj joj je Jacques Lacan inače godinama Picassov osobni liječnik. Nakon što je izašla iz bolnice odmah odlazi u mirni provansalski gradić Menerbes u kuću koju joj je ostavio Picasso, gdje se okružena uspomenama povlači u misticizam: “Nakon Picassa mogu još samo upoznati Boga.” Iako će Picassa nadživjeti dvadeset i pet godina, neće biti dana kada se neće sjećati svoje najveće ljubavi kojoj će ostati vjerna sve do vlastite smrti..

Prijevod Ita Kovač
Broj stranica 235
ISBN 978-953-705614-8
Uvez meki uvez

Nicole Avril (Rambouillet 1939.) diplomirala je književnost i nekoliko je godina radila kao profesorica književnosti. 1968. počinje se baviti glumom, a četiri godine kasnije izlazi njezin prvi roman "Les Gens de Misar". Do danas je objavila mnogo naslova, što eseja što biografija i romana ("La disgrace", 1981, "L' Imperatrice", 1993., "Le Roman du visage", 2000., "Le Regard de la grenouille", 2003.). Djela su joj prevedena na dvanaest jezika. Ja, Dora Maar je njezina sedamnaesta knjiga.